"Ketidaksesuaian Ketinggian Platform: Isu Perundangan dalam Pembangunan di Bawah DBKK"
Catatan blog ini disediakan hanya untuk tujuan maklumat umum dan bukan merupakan nasihat undang-undang.
Di Malaysia, termasuk di bawah bidang kuasa Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK), pelan pembangunan mesti dikemukakan dan diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan yang berkaitan sebelum memulakan sebarang pembangunan.
Memulakan pembangunan tanpa kelulusan terlebih dahulu dianggap tidak sah di sisi undang-undang. Ketidaksesuaian antara ketinggian platform dalam Perjanjian Jual Beli (S&P) (101 kaki) dan Pelan Pembangunan (DP) yang diluluskan oleh DBKK pada tahun 2018 (106.26 kaki) menimbulkan pertimbangan penting:
Adakah pemaju meminda ketinggian platform untuk mematuhi keperluan DBKK?
Pemaju diwajibkan untuk membina projek mengikut pelan yang diluluskan oleh DBKK (101 kaki). Sebarang penyimpangan daripada ini (contohnya, membina pada ketinggian 106.26 kaki) akan melanggar Perintah Pembangunan dan boleh menyebabkan perintah berhenti kerja atau penalti.
Pelan pembangunan mesti dikemukakan dan diluluskan oleh DBKK sebelum memulakan sebarang pembangunan.Perjanjian Jual Beli (S&P) ditandatangani ketika projek telah siap 75%, menunjukkan pembinaan telah jauh berjalan, dan Pelan Pembangunan (DP) 2018 telah dikemukakan kepada Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) ketika projek selesai, dengan Sijil Penghunian (OC) dikeluarkan pada Oktober 2019.
Ketidaksesuaian ketinggian platform (101 kaki dalam S&P berbanding 106.26 kaki dalam DP 2018) kekal menjadi isu utama.DP 2018 yang dikemukakan pada bulan Ogos ketika projek selesai (sekitar masa OC dikeluarkan pada Oktober 2019) menunjukkan kemungkinan ketidaksesuaian dalam proses pembangunan. Jika pembinaan bermula sebelum DP 2018 dikemukakan dan diluluskan, ini akan melanggar peraturan DBKK, kerana kelulusan mesti didahulukan sebelum sebarang kerja fizikal.
Pengemukaan DP 2018 pada saat projek selesai adalah tidak biasa. Biasanya, DP dikemukakan dan diluluskan sebelum pembinaan bermula. Pengemukaan lewat ini boleh menunjukkan: Pemaju mungkin memohon kelulusan retrospektif atau pindaan kepada pelan terdahulu.
Peribahasa "meletakkan kereta di depan kuda" sangat sesuai dengan situasi ini. Ia merujuk kepada melakukan sesuatu dalam susunan yang salah. Perjanjian Jual Beli (S&P), yang ditandatangani ketika projek telah siap 75%, menyatakan ketinggian platform 101 kaki, manakala Pelan Pembangunan (DP) 2018, yang dikemukakan kepada Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) pada saat projek selesai (sekitar Sijil Penghunian Oktober 2019), menyatakan 106.26 kaki.
Comments