Kenyataan Anwar Ibrahim Mengenai Tadbir Urus: Khayalan yang Terdedah oleh Kecuaian Birokrasi
Translated into Malay using AI
Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah membina persona awamnya atas janji-janji pembaharuan, ketelusan, dan akauntabiliti. Beliau bercakap tentang Malaysia di mana tadbir urus berkhidmat untuk rakyat, institusi awam responsif, dan keadilan bukan sekadar slogan tetapi realiti. Namun, pengalaman saya dengan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK), Lembaga Pembangunan Perumahan dan Bandar (LPPB), dan Jabatan Tanah dan Ukur (LJS) mendedahkan hakikat sebenar: retorik Anwar tidak selari dengan realiti birokrasi yang mengabaikan rakyat, memanipulasi rekod, dan mengelak akauntabiliti. Pengalaman saya—ditandai dengan e-mel yang tidak dijawab, minit yang diubah, dan arahan sambil lewa untuk “mengambil tindakan undang-undang”—membuktikan bahawa kenyataan Perdana Menteri tentang tadbir urus yang baik hanyalah aspirasi, atau lebih teruk, kosong.
Sejak 2022, saya telah meminta jawapan berhubung kegagalan tadbir urus dalam projek Vistana Heights, khususnya penerbitan Sijil Pendudukan berdasarkan pelan ukur siap bina yang saya percaya dipalsukan. Aduan saya kepada DBKK, LPPB, dan LJS telah disambut dengan senyap atau pemalihan.
E-mel yang dihantar kepada Puan Siti Fairuz dari Bahagian Integriti dan Tadbir Urus Negeri Sabah (BIGoNS) pada 25 Jun, 21 Julai, 28 Julai, dan 31 Julai 2025—diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu menggunakan AI untuk kejelasan—tidak dijawab.
Pengarah LJS, bukannya menjawab soalan mudah saya tentang pelan ukur, mencadangkan saya mengambil tindakan undang-undang, satu beban yang mahal dan tidak perlu apabila jawapan ringkas boleh menyelesaikannya. Ini bukan tadbir urus; ini adalah sekatan.
Mesyuarat pada 11 Jun 2025, yang dipengerusikan oleh Puan Andrea dari BIGoNS, dihadiri oleh Puan Siti Fairuz, Puan Jennifer, Encik Fauzi, isteri saya Mariam, dan saya, mencerminkan kegagalan birokrasi ini. Menariknya, Puan Andrea adalah anak perempuan Datuk Abidin Madingkir, bekas datuk bandar yang meluluskan pelan pembangunan (DP) yang dilampirkan pada Perjanjian Jual Beli anak saya, Faisal. Hubungan ini menimbulkan persoalan tentang ketidakberpihakan, terutamanya memandangkan hasil mesyuarat tersebut. Puan Andrea mengisytiharkan kes ini “selesai” berdasarkan minit mesyuarat pada 5 Mei 2025 dengan pengarah DBKK, Sr. Lifred Wong, yang dikatakan telah memberikan jawapan. Namun, apabila saya bertanya sama ada ada yang membaca e-mel saya yang dihantar pagi itu, mereka mengaku belum membacanya, dengan alasan mesyuarat lain. Pemalihan ini tidak boleh diterima, memandangkan usaha saya sejak 2022.Minit itu sendiri menjadi titik pertikaian. Ia merekodkan perbincangan secara tidak tepat, terutamanya mengenai ketinggian platform unit saya, S9, di Vistana Heights. DP yang dilampirkan pada Perjanjian Jual Beli menetapkan ketinggian platform 101 kaki, tetapi pelan ukur siap bina dan DP akhir selepas pembinaan menunjukkan 106.26 kaki—perbezaan 5.26 kaki yang menyebabkan laluan masuk terlalu curam. Perbezaan ini menurunkan nilai hartanah saya; walaupun harga pasaran untuk unit di Vistana Heights ialah RM2.3 juta, tawaran untuk unit saya hanya RM2.1 juta kerana kecuraman laluan masuk berbanding unit sebelah, S10, yang dijual pada RM2.08 juta. Saya telah mencadangkan penyelesaian mudah: pemaju, arkitek, jurutera, dan DBKK perlu menampung perbezaan RM200,000 dan membayar ganti rugi sewa serta perbelanjaan yang ditanggung. Sebaliknya, saya berdepan dengan sekatan.
Minit juga salah menyatakan kenyataan saya. Item 2.2 ii dari mesyuarat 11 Jun mendakwa saya berkata pelan ukur dari Lembaga Arkitek Malaysia berbeza dengan pelan oleh TerraFirma Surveyor. Sebenarnya, saya menyatakan pelan ukur siap bina yang saya terima dari DBKK pada 2022 adalah sama dengan yang dibincangkan pada 5 Mei 2025, tetapi tidak mempunyai angka 31.05m yang ditulis oleh Sr. Lifred Wong di papan putih—angka yang tiada dalam pelan ukur rasmi. Puan Siti Fairuz, yang hadir pada mesyuarat 5 Mei, mengesahkan akaun saya, mendedahkan ketidaktepatan minit.
Selain itu, minit dari 5 Mei, yang diedarkan pada 11 Jun, kemudian diubah. Item 3.2 pada mulanya merujuk kepada semakan “cadangan pembinaan tembok penahan” di belakang Lot S9. Menjelang 21 Julai 2025, ini diubah kepada “keperluan pembinaan tembok penahan,” perubahan halus tetapi signifikan yang mengurangkan mandat tembok penahan dari S1 hingga S18, seperti yang ditetapkan dalam DP 2018 yang ditandatangani oleh Encik Stanley Chong dan bekas datuk bandar Datuk Yeo Boon Hai. Perubahan ini mencadangkan percubaan untuk mengaburkan akauntabiliti.
Kenyataan Puan Siti Fairuz dalam minit 11 Jun (Item 2.13) bahawa aduan saya kepada BIGoNS telah “ditutup” juga palsu. Beliau kemudian mengesahkan siasatan masih berjalan, melemahkan lagi kredibiliti minit. Hanya selepas menunjukkan tangkapan skrin pada 22 Julai 2025, para hadirin mengakui percanggahan, berjanji untuk menulis kepada DBKK menjelang akhir minggu—janji yang belum dipenuhi.
Kisah ini telah mendapat perhatian besar di media sosial, dengan catatan di Facebook, LinkedIn, dan Twitter (disiarkan semula oleh orang yang tidak dikenali) menonjolkan kekecewaan rakyat terhadap kegagalan tadbir urus. Kenyataan terkini Datuk Roger Chin dalam Daily Express—bahawa pelan pembangunan yang diluluskan mesti dihormati—menekankan keseriusan isu ini. Namun, DBKK, LPPB, dan LJS terus mengelak akauntabiliti, memaksa saya mempertimbangkan tindakan undang-undang menjelang 2 Oktober 2025, had enam tahun dari penerbitan Sijil Pendudukan.
Janji-janji pembaharuan Anwar Ibrahim kedengaran kosong apabila rakyat perlu bertarung dengan institusi yang tidak responsif. Jika beliau serius tentang tadbir urus, beliau mesti memastikan DBKK, LPPB, dan LJS menangani aduan saya, menyiasat minit yang diubah, dan menjelaskan percanggahan pelan ukur. Kesenyapan Perdana Menteri membenarkan kecuaian birokrasi ini, menghakis kepercayaan rakyat. Bertindak sekarang, Anwar, atau akui visi anda untuk Malaysia hanyalah retorik.
Comments